COACHING 2

PROFESSIONELE CONTENT VOOR POMME SCHOENEN

Tijdens de tweede periode van Coaching heb ik mij verdiept in het professionaliseren van het Instagram account van Pomme. Pomme is een gezellige winkel met schoenen en accessoires in het hartje van Zutphen. Hiervoor heb ik deskresearch gedaan naar belangrijke stappen voor het professionaliseren van je Instagram account. Dit onderzoek heb ik toegepast in content in de vorm van een fotoshoot van de collectie voor de feestdagen. Ook ben ik aan de slag gegaan met het maken van een binnenkijker in de winkel door middel van film. Daarnaast heb ik mij beziggehouden met de huisstijl van het account. Mijn onderzoek en leerdoel deze periode komen voornamelijk terug in de cursus 'Instagram' die ik heb gegeven aan de eigenaresse van Pomme. 

 

Alles wat ik heb gemaakt en heb geadviseerd is daadwerkelijk gebruikt om haar Instagram te professionaliseren. Neem vooral zelf een kijkje op het Instagram account van @pommeschoenenzutphen. 

 

BLOGS

Tijdens dit project heb ik mijn voortgang bijgehouden door verschillende blogs te schrijven. Op de site 'Blogger' heb ik gedurende dit project weer in totaal #9 blogs geschreven. 

Blog #2.1 Een nieuwe periode.

Blog #2.2 Een warm welkom.

Blog #2.3 Shootday feestdagen.

Blog #2.4 Content in de winkel.

Blog #2.5 Update tussendoor!

Blog #2.6 Deskresearch.

Blog #2.7 Cursusdag!

Blog #2.8 Perfecte timing.

Blog #2.9 Reflectie. 

 

In deze blogs neem ik jullie dus van begin tot eind mee in dit project voor Pomme. 

 

Klik hieronder op de de button om over mijn schouder mee te kijken in dit toffe project!

INSTAGRAM BEFORE

 Hieronder zijn foto's te zien van het Instagram account van Pomme.  

Deze 'before' foto's laat ik zien, zodat je achteraf een goed beeld krijgt van de aanpassingen die er zijn gedaan om haar Instagram de professionaliseren. Op dit moment werd er geen optimaal gebruik gemaakt van Instagram en hebben de Dames van Pomme er nog niet echt handigheid in om de accounts bij te houden. Juist in deze tijd waarin alles online zo belangrijk is, wordt het tijd om Pomme ook online op de kaart te zetten. Het wordt tijd om met mijn kennis en ervaring in te zetten om de lokale ondernemer te (onder)steunen.    

INSPIRATIE

Mijn ideeën voor het maken van de content voor Pomme heb ik vertaald in een collage. Zelf vind ik het altijd erg fijn om een duidelijk beeld vooraf te creëren.

De afbeeldingen zijn voorbeelden van beelden die ik als inspiratie kan gebruiken bij het maken van content. Daarnaast heb ik wat extra producten toegevoegd die te maken hebben met de sfeer van het bedrijf. Samen geeft de collage een goed voorbeeld van de stijl van het bedrijf. In mijn plan van aanpak kan je ook zien dat ik inspiratie uit Instagram pagina's heb gehaald.  

PLAN VAN AANPAK

In dit plan van aanpak staat precies beschreven wat ik heb gedaan tijdens dit project. Mijn leerdoel deze periode bestond uit het overdragen van kennis en een adviserende rol aannemen. In het plan heb ik dit leerdoel SMART beschreven en kan je een analyse zien die ik heb gemaakt voordat ik aan de slag ben gegaan voor Pomme. Tot slot heb ik inspiratiebeeld, een collage en een planning aan dit plan van aanpak toegevoegd.

Kortom een duidelijk basis voor dit toffe project!

FOTOGRAFIE

Content is key! Dus mooie foto's konden niet ontbreken op het account van Pomme. Samen met Karen heb ik de collectie voor de feestdagen gefotografeerd. De foto's die ik heb gemaakt passen goed bij de sfeer van Pomme en geven het account een warme- en professionele uitstraling. Tijdens de shoot heb ik sfeer, detail en productfoto's gemaakt. Door de mooie foto's kreeg Karen steeds meer zin om nieuwe foto te plaatsen! 

VIDEO IGTV

 Om te laten zien dat Pomme ook meegaat met de trends op Instagram en om de klanten ook online een kijkje te geven in de fysieke winkel, heb ik een IGTV gemaakt van de winkel. Door de video krijgen klanten een goed beeld van de winkel en het aanbod. Zoals je kan zien zijn er ontzettend veel positieve reacties op de video gekomen! Toevallig kwam mijn video echt op het goede moment! Door de Lockdown moest Pomme haar deuren sluiten en door de IGTV kregen klanten online toch een goed beeld van de winkel. 

HUISSTIJL

Gedurende dit project heb ik mij ook beziggehouden met een nieuwe huisstijl voor Pomme.  De kleuren, sfeer, font, logo's en illustraties heb ik verwerkt in een styleguide. Door te kijken naar het kleur-en materiaalgebruik van de producten van Pomme, ben ik uiteindelijk uitgekomen op aardse tinten. De kleuren zijn ook terug te zien in de Highlights, waarvoor ik ook passende illustraties heb gemaakt. Door de stylguide is er een eenheid ontstaan op het account van Pomme, wat uiteraard zorgt voor een professionele uitstraling.  

DESKRESERACH

Tijdens mijn deskresearch heb ik antwoord gegeven op de vraag: Welke stappen zijn er nodig voor het professionaliseren van een Instagram account. Aan de hand van verschillende bronnen heb ik een stappenplan opgesteld voor een cursus. De cursus sluit goed aan bij de wens van de klant, om haar Instagram te professionaliseren. Aan deze cursus heb ik ook gelijk mijn leerdoel gekoppeld: het overdragen van kennis en een adviserende rol aannemen. Hieronder is mijn volledige deskresearch te vinden en de uitwerking van de cursus. Op de dag van de cursus was Karen was helemaal verrast dat ik   de cursus zo uitvoerig had uitgewerkt.

Download
Deskresearch
deskreserach.pdf
Adobe Acrobat document 588.0 KB

CURSUS 'INSTAGRAM'

ONTWIKKELINGSPORTFOLIO

Aan het einde van de periode heb ik aan de hand van de STAR-methode mijn project gereflecteerd. In dit ontwikkelingsportfolio kijk ik terug op mijn project voor Pomme, laat ik het eindresultaat zien, is mijn logboek in te zien en heb ik een reflectie geschreven.

AFTER

Hieronder is het resultaat te zien van het professionaliseren van het Instagram account van Pomme. De content in de vorm van fotografie en video is op Instagram geplaatst en geeft gelijk een andere sfeer. Door de foto's komen de producten beter naar voren en door de IGTV krijg je een goed beeld van de fysieke winkel in Zutphen. De huisstijl die ik heb ontworpen is terug te zien in de de foto's, Stories, Biografie en de Highlights. Tot slot zijn de grootste veranderingen op het account te danken aan de cursus 'Instagram' die ik heb gegeven aan Karen. Hierdoor weet Karen precies hoe ze professioneel kan overkomen en kan ze zelfstandig content plaatsen blijven plaatsen. 

TOT SLOT

Hoe fijn was het om juist in deze tijd een lokale ondernemer echt te kunnen helpen!

Op de vraag of mijn deskresearch en de uitvoeging naar een professioneel account geslaagd is, kan ik met zekerheid 'Ja' antwoorden! 

 

Karen (de eigenaresse van Pomme) is erg ontzettend blij met de veranderingen op haar Instagram account en gaf na de cursus zelfs aan dat de er nu veel plezier in had op mooie content te plaatsen! We kruisden elkaars pad met dit project echt precies op het juiste moment! Het is erg fijn om het account te zien groeien en je advies tijdens de cursus terug te zien. Ze heeft mij zelfs gevraagd de nieuwe voorjaarscollectie binnenkort te fotograferen! Dus hou haar (en mijn) social media in de gaten!

 

Liefs Femke